ACADEMIA ROMÂNĂ
|
I. Programe educaționale active |
I.1. Program de educație ecologică |
Descrierea Programului Institutul de Biologie Bucureşti al Academiei Române (IBB), desfășoară în prezent, în baza unui parteneriat cu Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti (ISMB), un Program de Educație Ecologică ȋn şcolile din Municipiul Bucureşti, pe parcursul anului școlar 2024-2025.
Scopul acestui parteneriat este familiarizarea elevilor cu
problematica protecției
mediului, respectiv a habitatelor naturale din România,
printr-un proces de instruire teoretică
ce furnizează
informații
relevante privind biodiversitatea
și
conștientizarea
importanței
conservării
florei
și
faunei din
ţara
noastră,
dar
şi
prin desfășurarea
unor activități
experimental-educative
în
unităţile
şcolare
de
învăţământ
primar
şi
gimnazial din Municipiul Bucureşti. Prin
intermediul Programului de Educaţie
Ecologică
ȋn
şcoli ne propunem să
realizăm
o creştere
a gradului de conștientizare
a importanței
protejării
habitatelor naturale din România.
|
Obiectivele Programului 1. Conștientizarea importanței ocrotirii mediului în rândul elevilor din ciclurile şcolare primar şi gimnazial, cu accent pe menținerea/protejarea habitatelor vulnerabile din Romania. 2. Dezvoltarea unui sistem de valori și cunoștințe privind importanța conservării habitatelor naturale, prin utilizarea unor instrumente educaţionale inovatoare şi atractive atât în format fizic (prezentări PPT şi video, activităţi experimental-educative şi creative, materiale didactice tematice), cât şi online (e-learning prin furnizarea de materiale informative tematice, jocuri tematice etc.).
3.
Menținerea
unei comunicări
active cu scop educativ
între
cercetători,
cadre didactice
şi
elevi,
în
vederea transmiterii de informaţii
ştiinţifice
actualizate privind habitatele din România. |
I.2.
Vizite la sediul Institutului de Biologie București |
I.2.1. Obiectivele parteneriatului |
I.2.2.
Activităţile principale |
a. Îmbogățirea cunoștințelor teoretice:
|
a. Elevii vor putea vizita cele trei departamente ale Institutului
de Biologie Bucureşti, ȋn măsura disponibilităţii experţilor; |
b. Stimularea interesului pentru știință:
|
b. Vizita ghidată a laboratoarelor de lucru şi a echipamentelor din
dotare; |
c. Dezvoltarea abilităților de cercetare și
experimentare:
|
c. Asistarea la unele demonstraţii experimentale disponibile; |
d. Contact direct cu cercetătorii:
e. Explorarea echipamentelor și tehnicilor
moderne:
f. Conștientizarea importanței eticii în
cercetare:
|
d. Realizarea unor mici experimente;
e. Prezentarea unor noțiuni științifice pe înțelesul lor.
|
Institutul
de Biologie Bucureşti
al Academiei Române
(IBB) are experiență
în desfășurarea
activităţilor
de educaţie
ecologică
în
şcoli.
În perioada
16.12.2021 –
30.04.2024, IBB a
implementat trei proiecte de restaurare a mlaștinilor
de turbă
din România: II.1. Proiectul “Restaurarea mlaștinilor și turbăriilor degradate din regiunea Nord-Est 1 a României (PeatRO2)” II.2.
Proiectul
II.2.
Proiectul “Restaurarea
mlaștinilor
și
turbăriilor
degradate din regiunea Nord-Vest a
României (PeatRO4)”
,
finanţate
prin Mecanismul
Financiar al Spațiului
Economic European (SEE), în
cadrul Programului RO MEDIU -
”Mediu,
Adaptare la Schimbările
Climatice
și
Ecosisteme”.
În
cadrul acestor proiecte au fost desfăşurate
şi
activităţi
de educaţie
ecologică
în
şcoli
care au constat atât
din activităţi
în
clasă
cât
şi
pe teren,
în
situri restaurare
în
cadrul proiectelor, iar rezultatele obţinute
au fost:
|